Belangrijke redenen om over te stappen naar een online boekhouding

doorRedactie

Belangrijke redenen om over te stappen naar een online boekhouding

In de jaren 70 en daarvoor hadden we alles nog in papier. Daarna kwamen de computers, en bewaarden we documenten steeds meer digitaal. In de jaren 90 kwam toen het internet. En nu jaren 10 gaat alles via de cloud. Boekhouden is altijd met de tijd mee gegaan. De centrale principes van boekhouding, debiteuren, crediteuren, enzovoort, dat is altijd wel hetzelfde gebleven natuurlijk, maar het is allemaal wel een stuk makkelijker, sneller, veiliger en simpeler geworden. Toch zijn er ondernemers die enige scepsis kennen en vast blijven houden aan verouderde methodes. In dit artikelen delen we een aantal belangrijke voordelen die eigenlijk iedereen wel zou moeten kunnen overtuigen om toch die overstap te maken.

Data veiligheid

Ik heb het hier niet specifiek over aanvallen van hackers o.i.d. maar meer de redundancy zoals dat dan zo netjes heet in het Engels. Of in meer gangbare termen heb je een back-up? Ja vroeger maakten we gewoon een back-up op een floppy disk of later de CD. Maar dat was ook niet helemaal waterproof. Tegenwoordig kun je meerdere kopie├źn hebben online in de cloud. Op die wijze, ook al brand je pand af en wordt de dag daarvoor nog je computer gestolen, je hebt altijd elders een back-up van alle data. Een brand of diefstal is immers geen excuus dat de Belastingdienst zal accepteren. Geen enkel excuus accepteren zij hoe vervelend een diefstal of brand ook is en hoe weinig je hier aan kan doen. Er is geen reden om geen en liefst meerdere back-ups te hebben. Met online boekhouden is het verder ook zo dat dit automatisch voltrekt, je hoeft dus niet jezelf te herinneren om iedere laatste zondag van de maand een kopie te maken op een USB stick o.i.d.

Leestip: https://zelfboekhouden.org/kennisbank-boekhouden/boekhoudprogramma/bonnetjes-facturen-verwerken/

Makkelijker en slimmer zoeken
Zoeken kost tijd en moeite. En er is nogal een hoop om te doorzoeken, bank afschriften, facturen, bonnetjes, urenregistratie. Maar met online boekhouden, heb je doorgaans een zoekfunctie waarmee je met een druk op de knop terugvindt datgene wat je net nodig hebt.

Meer informatie: https://zelfboekhouden.org/kennisbank-boekhouden/alleen-kennis-boekhouden-nutteloos/boekhouden-in-excel-handleiding/

Delen en locatie onafhankelijk

Indien je onderneming wat groter is en meerdere mensen omvat, dan is kans groot dat meerdere mensen betrokken zijn bij de administratie. Wellicht werken deze personen zelfs van verschillende locaties. Probleem? Nee hoor, met online boekhouden kan iedereen makkelijk inloggen van de eigen locatie en real time aanpassingen verrichten.

Over de auteur

Redactie author

Geef een reactie